۱۳۸۹ آبان ۲۶, چهارشنبه

دوره زن سالاری

آقایون می گند: دوره زن سالاریه و خانم ها تقریبا هر کاری دلشون می خواد انجام می دهند. اصطلاح «زن ذلیلی» و چیزهایی مشابه سر زبان همه مردهاست و مدعی اند که خلاصه در سالها و دهه های اخیر دوره زن سالاری شده!! تا وقتی قضیه به شوخی می گذره عیبی نداره. اما وقتی بعضی ها جدی جدی این حرفها را می زنند کمی تفکر برانگیز می شه. دیروز رفتم بعد از مدتی گذرنامه ام را تمدید کنم. بهم گفته بودند چند روزه انجام می شه. مدارکم را با خودم برده بودم که فرم را همان جا پر کنم که مجبور به رفتم مجدد نشم.
اما وقتی رفتم تازه فهمیدم که همسر گرامی باید بیاد و در محضر رضایت بده که تا پنج سال آینده به من آن قدر اعتماد داره که من بتونم صاحب گذرنامه بشم. ظاهرا اعتبار رضایت قبلی مثل اعتبار خود گذرنامه زود زود تمام می شه. مشکلی نیست باز هم خواهد آمد! اما مشکلم با اون اصطلاح زن ذلیلی و دوره زن سالاریه!!!
اگه قراره چنین مجوزی احیانا برای حراست از کیان خانواده داده بشه، سوال من اینه که چرا آقایان موقع گرفتن گذرنامه نباید از همسرشون اجازه بگیرند؟؟؟؟

۱۶ نظر:

faezeh گفت...

زنها ازاين شانسا ندارن
چه انتظارا فکر کنم اسمان با زمین جایش عوض بشه اگه بخوان از مردها رضایت زنهایشان را بخواهند!....

محمد Mohammad گفت...

حتما شایعست، اما من بارها و به کرات شنیدم که آقایون واسه نفس کشید هم باید از خانماشون اجازه بگیرن!چه برسه حالا به گذرنامه و این حرفا!

Mahdi Farhani Monfared گفت...

سلام خانم دکتر
این یک امضای تشریفاتی را هم نمی‌توانید به آقایان ببینید. همان کلمه‌ي قاطع باز هم خواهد... خیلی گویاست!

faezeh گفت...

با تقدیم سلام واحترام خدمت اقای دکتر
فکر نکنم تشریفاتی در کار باشه واگر نخواهند این کار را انجام بدهند نداده اند تشریفات کلمه ای است که برای راضی کردن خانم ها به کار برده می شه!

چیستا گفت...

زن ذلیلی و زن سالاری فقط یه شعاره!!!کیان خانواده و این حرفا هم بهونس وگرنه آمار و تجربه و تاریخ به خوبی نشون میدن که کیان خانواده از طرف کی تهدید میشه!!!!!!!

چیستا گفت...
این نظر توسط یک سرپرست وبلاگ حذف شد.
ناشناس گفت...

ba arze salam


man atefeh taghizadeh daneshjoye hoghoghe shahid beheshti hastam.b dalile ahamiate tarikhe moasere ....ma daneshjoyane hoghogh tasmim gereftim K gorohi ro baraye baz khani tarikhe moasere iran tashkil bedim...man mikham farakhani ro dar sarasare daneshgah bezanam va az daneshjoyan bekham k ma ro dar tashkile in goroh yari konand...mikhastam dar in farakhan zarorate bazkhani tarikh ro benevisam....age mishe shoma ham dar neveshtane in zarorat ha be ma komak konid va javabe in soale man ro bedid.....

atefeh_taghizadeh@yahoo.com گفت...

k chera ma bayad tarikh bekhanim





khaheshan javabe mano bedin....




email man


atefeh_taghizadeh@yahoo.com




ba tashakor

شیرین نیلی زاده گفت...

سلام خانم دکتر،

من هم احساس خیلی بدی پیدا کردم وقتی این موضوع را فهمیدم. جالبه امضای پدر باز برای من قابل قبول تر بود وقتی هنوز ازدواج نکرده بودم! در حالیکه این هم خودش نشون می ده یک فرد (خانم) نمی تونه (یا بهش اجازه نمی دهند که) در جامعه "نیمه" سنتی(!!) ما مستقل باشه!

نزهت احمدی گفت...

خانم عاطفه تقی زاده
خوشحالم از این که به تاریخ علاقمند هستید و امیدوارم این علاقه همیشه حفظ کنید اما فراموشتان نشود که یکی از مشکلات رشته تاریخ این است که همه از هر رشته و تخصصی گمان می کنند به راحتی می توانند وارد عرصه تاریخ شوند و خود به تجزیه و تحلیل آن بپردازند. حتی عده ای کتاب هم نوشته اند و می نویسند. اما از آن جا که هر رشته ای تخصص های خاص خود را دارد. این چنین کارهایی آسیبش بیش از نفعش خواهد بود. متاسفانه الان مجال نوشتن بیش از این را ندارم در فرصتی مناسب در این باره توضیح خواهم داد. موفق باشید.

farzad گفت...

hamin ke hamsare gerami nemitunan ke nayan va emza nakonan neshun dahandeye paradoxe ghavanine maktub dar iran va ghavanine na maktub ke bishtar va bishtar be samte zan salari dar middle class va upper middle class dar iran dare gerayesh peida mikone mibashad shayad

سها گفت...

مادر من دلت خوشه! اجازه گذرنامه که سهله مگه نمی بینید دادگاه ها چه راحت حکم اعدام برای زنان می برند و مردان چه اسان از قتلها و جنایتهایشان مبرا می شوند.

pary گفت...

ba salam
mardan aslan nemitonan toye javame zansalar zendegi konan.ey kash be ma zanha be cheshme ensan negah mikardand na zan!!! ensani ke hoghoghe barabar ba digar ensan ha darad.khodavand inghadr baraye zan arzesh ghael shod ke hajar madar hazrate esmayil ra dar nazdiki kabe dafn kardand ta tamame mardan va zanane alam vey ra tavaf konan!!hala ma kojayim va in sonnathayi ke zade daste bashar hast va ..........

irazanan گفت...

سلام خانم دکتر احمدی
با اجازه شما مطلب را در سایت ایران زنان گذاشتم.
این هم لینکش
http://www.iranzanan.com/social/cat_14/002081.php

چک نویس گفت...

زنا برن بمیرن کلن مردها رو بچسب
این حرف در عمل به جامعه ما برمیگرده و چون ایرانیا زیاد جرف میزنن زن سالاری بزارین به پای وراجی بی خود ایرانی ها!!!

چک نویس گفت...

اگه دوره زن سالاریه پس چرا هنوز پدر تصمیم میگیره!!
اگه دوره زن سالاریه چرا هنوز ما باید غذا درست کنیم و چایی بیاریم و هزار کار دیگر
اگر دوره زن سالاریه چرا فرزند به مادر تعلق نمیگیره چرا هنوز حق طلاق ندارم؟
چرا مهریه میبخشیم که طلاق بگیریم
چرا کتک میخوریم

و چرا دیه ما برابر نیست!!!مگه همه ما انسان نیستیم؟؟؟؟؟
این ها همش برای اینه که میخوان دهن ما رو ببندند !!!و شیره به سر ما بزنند که عزیزم غذا آمادست؟
عزیزم فدات شم حق تمکین ما رو ادا کن؟
نه خانم دکتر دوره هیچ کدام نیست فرزندسالاری است؟